Uchwała Nr XVIII/126/04
Rady Gminy w Bobrownikach z dnia 28 maja 2004 r.
w sprawie: przyjęcia zmian i jednolitego tekstu „Regulaminu utrzymania
czystości i porządku na terenie Gminy Bobrowniki”.
Na podstawie art.40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity - Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 4 pkt.1-6 i ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 1996 r. Nr 132, poz.622 z późniejszymi zmianami)
- po uzyskaniu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Dąbrowie Górniczej
Rada Gminy w Bobrownikach
uchwala:
§ 1
1. Przyjąć następujące zmiany do „Regulaminu utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Bobrowniki”:
a) skreślić w Rozdziale 2:
- w § 4 w punkcie 1 podpunkty c, d oraz punkt 4;
- w § 5 punkt 4;
- w § 7 punkt 3, 4;
b) skreślić w Rozdziale 3 w § 8 punkt 4;
c) skreślić w Rozdziale 6 w § 17 punkt 4, 5;
d) skreślić Rozdział 8.
2. Przyjąć jednolity tekst „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie
Gminy Bobrowniki” w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej
uchwały.
§ 2
Wykonanie Uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Przewodniczący Rady
mgr Bogdan Brzozowski
Załącznik do uchwały Nr VIII/126/04
Rady Gminy Bobrowniki
z dnia 28 maja 2004 roku
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI
I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY BOBROWNIKI
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w Gminie Bobrowniki.
2. Postanowienia Regulaminu są interpretowane i stosowane w zgodzie z przepisami ustawy z 13 września 1996 o utrzymaniu czystości i porządku w (Dz.U. Nr 132 poz.622, z późn. zm.) oraz ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628).
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) odpadach komunalnych - należy rozumieć odpady w rozumieniu przepisów ustawy o odpadach,
przy czym:
- odpady komunalne drobne - odpady komunalne, zbierane do typowych pojemników,
- odpady komunalne wielkogabarytowe - odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary lub masę w typowych pojemnikach,
2) odpadach roślinnych - należy przez to rozumieć odpady powstające na prywatnych lub
publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji lub uprawiania,
3) zakładzie utylizacji odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć legalnie działający obiekt, służący prowadzeniu odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych; w szczególności mogą to być składowiska, kompostownie, spalarnie, sortownie, zakłady przetwarzania odpadów wielkogabarytowych, budowlanych, surowców wtórnych, punkty zlewne odpadów ciekłych,
4) firmie wywozowej - należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną
lub przedsiębiorcę, w rozumieniu odpowiednich przepisów posiadającego wydane przez Wójta
Gminy zezwolenie na wykonanie usług związanych z postępowaniem z odpadami komunalnymi
lub nieczystościami ciekłymi,
5) chodnik - za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej, służącą dla ruchu pieszego,
położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
§ 3
1. Regulamin określa:
1) obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania porządku i czystości oraz
należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości w zakresie:
a) selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i w terenach użytku publicznego,
b) uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
c) wykonywania czynności mycia i naprawy pojazdów w miejscach poza myjniami i warsztatami naprawczymi,
2) urządzenia przeznaczone do zbieranie odpadów komunalnych, w tym segregowanych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych,
3) częstotliwość i sposób usuwania odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
4) warunki utrzymania zwierząt domowych oraz zwierząt gospodarskich na terenach
wyłączonych z produkcji rolniczej,
5) obowiązek przeprowadzania deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia.
2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością, kierowników budów, jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej, wszystkich korzystających z terenów będących własnością Gminy, zwanych dalej właścicielem.
Rozdział 2
Obowiązki właścicieli
§ 4
1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
a) wyposażenie nieruchomości w standardowe pojemniki do zbierania odpadów komunalnych
na zasadach ustalonych z firmą wywozową,
b) stosowanie segregacji odpadów nadających się do odzysku lub recyklingu na warunkach
podanych w niniejszym Regulaminie,
2. Zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz gromadzenie
nieczystości płynnych w zbiornikach bezodpływowych, w tym ich pozbywanie się, odbywa się w sposób zgodny z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
3. Obowiązek postępowania z odpadami dotyczy również właścicieli nieruchomości, na których znajdują się tereny lub obiekty służące do użytku publicznego.
§ 5
1. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu miejsc publicznych powinien być realizowany przez odgarnięcie ich w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów oraz posypanie go piaskiem celem ograniczenia śliskości.
2. Zanieczyszczenia suche, w tym piasek służący do ograniczenia śliskości, usuwane winny być z tych miejsc niezwłocznie po ustaniu przyczyny jego zastosowania i gromadzone w pojemnikach na odpady.
3. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię.
§ 6
1. Dopuszcza się mycie samochodów poza myjniami i warsztatami naprawczymi jedynie w miejscu wyznaczonym przez właścicieli nieruchomości a powstające ścieki muszą być odprowadzone do zbiorników bezodpływowych lub kanalizacji sanitarnej.
2. Zabrania się na terenach przeznaczonych do użytku publicznego napraw pojazdów samochodowych za wyjątkiem napraw awaryjnych oraz prowadzenia poza warsztatami naprawczymi napraw blacharsko-lakierniczych.
§ 7
1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór odpadów, w ilości nie mniejszej niż wynika z wyliczenia dokonanego w oparciu o przepisy niniejszego rozdziału z firmą wywozową.
2. Właściciel nieruchomości podłączony do zbiorczej kanalizacji ściekowej zobowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór nieczystości ciekłych za pośrednictwem tej kanalizacji.
Rozdział 3
Urządzenia przeznaczone do gromadzenia odpadów, segregacja odpadów
§ 8
1. Odpady komunalne drobne mogą być gromadzone na terenie nieruchomości w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach spełniających odpowiednie normy. Służą do tego pojemniki o pojemności od 110 l do 7000 l, w liczbie ustalonej z firmą wywozową.
2. Do zbiórki odpadów komunalnych przy drogach publicznych, na przystankach komunikacji publicznej oraz innych terenach użytku publicznego służą kosze uliczne na odpady o pojemności 15 l do 50 l.
3. Odpady komunalne wielkogabarytowe powinny być gromadzone w miejscu wydzielonym na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości przez osoby uprawnione i usuwane możliwie jak najszybciej, w terminach uzgodnionych z firmą wywozową.
§ 9
1. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów, z wyjątkiem szkła i stłuczki szklanej, stosuje się oznakowane worki z tworzyw sztucznych z zachowaniem następującej kolorystyki:
a) odpady z tworzyw sztucznych - worki żółte,
b) złom metali – czerwone,
c) makulatura – niebieskie.
2. Do selektywnej zbiórki szkła i stłuczki szklanej stosuje się oznaczone pojemniki koloru zielonego, ustawione w miejscach ogólnodostępnych na terenie Gminy.
§ 10
Właściciele nieruchomości, którzy nie mają możliwości podłączenia się do kanalizacji sanitarnej, winni zapewnić przejściowe gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych, posiadających nieprzepuszczalne dno i ściany lub odprowadzać te nieczystości do przydomowych oczyszczalni ścieków. Urządzenia te muszą posiadać pojemność dostosowaną do potrzeb, w tym do ilości wody zużywanej przez użytkowników, częstotliwości ich opróżniania oraz muszą spełniać wymagania przepisów podanych w Rozdziale 4 niniejszego Regulaminu.
Rozdział 4
Zasady gromadzenia i usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości
§ 11
1. Właściciele nieruchomości zapewniają wyposażanie jej w urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych poprzez zakup takich urządzeń, wydzierżawienie od firmy wywozowej lub w inny ustalony stosowną umową z tą firmą sposób w ilości nie mniejszej, niż wynika to z normatywów podanych w rozporządzeniu.
2. Stałe odpady komunalne drobne muszą być usuwane z terenu nieruchomości w terminach uzgodnionych z firmą wywozową, z częstotliwością co najmniej jeden raz w miesiącu. Dopuszcza się jednak zmniejszenie częstotliwości wywozu odpadów jeden raz na dwa miesiące z nieruchomości zamieszkałych przez nie więcej niż dwie osoby.
3. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywać pojemniki na odpady komunalne w należytym stanie sanitarnym i technicznym oraz stosować je zgodnie z przeznaczeniem. Miejsca ustawienia muszą być trwale oznaczone, łatwo dostępne dla użytkowników i pracowników firmy wywozowej, utrzymywane w czystości i zabezpieczone przed zbieraniem się wody i błota.
4. Zabrania się gromadzenia w tych pojemnikach śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów z działalności gospodarczej oraz spalania w nich jakichkolwiek odpadów komunalnych ( także suchych odpadów roślinnych).
5. Koszt przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
§ 12
1. Właściciele wszystkich nieruchomości położonych na terenie Gminy mają obowiązek prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów, nadających się do odzysku lub recyklingu w sposób podany w Regulaminie.
2. Wypełnione zgodnie z przeznaczeniem i zabezpieczone przed wysypaniem zawartości worki, właściciel nieruchomości wystawia do odbioru w miejscu widocznym dla firmy wywozowej w sposób nie utrudniający korzystania z ruchu i nie powodujący zaśmiecania miejsc publicznych w terminach przez nią ogłoszonych.
3. Zarówno w pojemnikach na szkło i stłuczkę szklaną jak również w workach na odpady segregowane wolno umieszczać jedynie odpady zgodnie ze wskazanym na nich przeznaczeniem.
§ 13
1. Właściciel nieruchomości podłączony do zbiorczej kanalizacji ściekowej zobowiązany jest do zawarcia umowy na odbiór nieczystości ciekłych za pośrednictwem tej kanalizacji w ilości wynikającej z przepisów podanych w § 14 niniejszego Regulaminu.
2. Opróżnianie zbiorników na nieczystości ciekłe odbywać się musi z częstotliwością, gwarantującą zabezpieczenie przed ich przepełnieniem, stanowiącym zagrożenie zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód podziemnych, na podstawie umowy z uprawnioną firmą wywozową.
3. Zabrania się używania zawartości zbiorników bezodpływowych na potrzeby użyźniania gleby oraz wylewania ich zawartości na teren nieruchomości, odprowadzania nieczystości do cieków wodnych, urządzeń melioracyjnych i odwadniających drogi, itp.
Rozdział 5
Zasady rozliczania usług komunalnych i opłaty
z tytułu świadczenia takich usług
§ 14
1. Ustala się normatywną ilość stałych odpadów komunalnych drobnych, produkowanych przez
jedną osobę wynoszących 45 litrów w ciągu miesiąca.
2. Ustala się, że na każdej nieruchomości zamieszkałej powinien się znajdować co najmniej
jeden pojemnik o pojemności 110 l na odpady komunalne drobne.
§ 15
Normatywne ilości nieczystości płynnych wylicza się według zasad określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1996 r. w sprawie urządzeń zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych oraz zasad ustalania opłat za wodę i wprowadzania ścieków (Dz. U. Nr 151, poz. 716 z późn. zm.).
Rozdział 6
Obowiązki właścicieli zwierząt domowych
§ 16
1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są obowiązane do sprawowania opieki nad tymi zwierzętami w taki sposób, aby zwierzęta te nie zakłócały spokoju i nie stanowiły zagrożenia oraz uciążliwości dla otoczenia.
2. Właściciele zwierząt domowych zobowiązani są zabezpieczyć miejsca ich przebywania przed samodzielnym opuszczaniem tych miejsc oraz zapewnić należyty dozór, szczególnie w sytuacji, gdy zwierzę nie jest uwiązane lub znajduje się w pomieszczeniu nie posiadającym zamknięcia albo na terenie nie posiadającym ogrodzenia.
3. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń w miejscach służących do użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, skwery itp.
§ 17
1. W miejscu publicznym psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
2. Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach ustalonych przez przewoźnika.
3. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci oraz innych miejsc oznakowanych stosownym zakazem przez właściciela nieruchomości (placówki czy obiektu).
§ 18
Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej są zobowiązani zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości w sposób zgodny z prawem, tj. w zbiornikach bezodpływowych, w których dno i ściany są nieprzepuszczalne a czasowe gromadzenie tych nieczystości nie powoduje zanieczyszczenia terenu oraz wód powierzchniowych i podziemnych.
1. Przy hodowli zwierząt gospodarskich prowadzący hodowlę musi przestrzegać obowiązujących
przepisów sanitarno - epidemiologicznych oraz dbać o to, aby utrzymywanie zwierzęcia nie
powodowało dla innych osób zamieszkujących nieruchomości sąsiednie uciążliwości takich jak
hałas, odory itp.
2. Nie dopuszcza się odprowadzania nieczystości ciekłych z hodowli zwierząt gospodarskich do
kanalizacji sanitarnej.
Rozdział 7
Zasady przeprowadzenia akcji deratyzacji
§ 19
1. Właściciele nieruchomości mają obowiązek przeprowadzenia deratyzacji w każdym przypadku wystąpienia zaszczurzenia na własny koszt.
2. Powszechne akcje deratyzacyjne organizowane będą zgodnie z Zarządzeniem Wójta Gminy
wydanym w porozumieniu z właściwym Inspektorem Sanitarnym oraz każdorazowo na wniosek
właściwego Inspektora Sanitarnego.
3. Właściciele ferm drobiowych, zakładów przetwórstwa spożywczego, tuczarni, itp. zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji co najmniej raz w roku.