Uchwała Nr XXX/217/ 2005
Rady Gminy Bobrowniki z dnia 30 września 2005r. w sprawie: trybu prac i procedury opracowywania i uchwalania budżetu gminy Bobrowniki . Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym( tekst jednolity Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm ) art. 110 ust. 1 i 2, art. 119 - 125 ustawy z dnia 26 listopada 1998r o finansach publicznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm) u c h w a l a: § 1 Ustalić tryb prac oraz procedurę uchwalania budżetu: Projekt budżetu na każdy rok budżetowy opracowywany jest przez Wójta Gminy na podstawie obowiązujących przepisów prawnych z zakresu spraw budżetowych i podatkowych oraz funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem : a) zadań finansowych z budżetu gminy oraz realizowanych przez jednostki organizacyjne gminy wraz z przewidywanymi zmianami. b) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego c) przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy w jednostkach powiązanych z budżetem gminy wraz z przewidywanymi zmianami d) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy wraz z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego e) założeń do wieloletniego programu inwestycyjnego gminy wynikającego z Uchwały Rady Gminy w sprawie wieloletniego planu inwestycyjnego wraz ze zmianami f) prognoz przedstawionych przez Ministerstwo Finansów, Urzędy Skarbowe. g) wytycznych Wójta Gminy dla jednostek organizacyjnych gminy oraz referatów Urzędu Gminy w sprawie określenia propozycji do projektu budżetu gminy § 2 Tryb opracowywania i składania materiałów do projektu budżetu gminy. 1. Radni i reprezentacje sołectw mogą składać własne propozycje do projektu budżetu do dnia 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy. 2. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, zakładu budżetowego oraz Kierownicy Referatów Urzędu Gminy a także instytucje kultury z uwzględnieniem wytycznych określonych w pkt. 1 § 1 opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do 15 października plany rzeczowe zadań wraz z niezbędnymi materiałami kalkulacyjnymi . Propozycje do projektu budżetu przedkładane są w zakresie planowanych dochodów i wydatków. 3. Propozycje złożone przez osoby wymienione w ppkt. 1 i 2 , obliczone kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej, samorządowej i subwencji z budżetu państwa stanowią materiał kalkulacyjny dla Skarbnika Gminy do przygotowania zbiorczego zestawienia proponowanych dochodów i wydatków do projektu budżetu gminy w terminie do 30 października. 4. W terminie do 30 października Kierownik Referatu Mienia Komunalnego przygotowuje informację o stanie mienia komunalnego gminy. 5. Wójt Gminy dokonuje analizy materiału określonego w pkt. 3 i 4 oraz określa końcowy kształt projektu budżetu gminy oraz wydaje zarządzenie w sprawie projektu budżetu gminy. § 3 1. Projekt budżetu opracowywany jest w formie projektu uchwały budżetowej oraz załączników do tej uchwały, z uwzględnieniem danych określonych w art. 124 ustawy o finansach publicznych i obejmuje: a) prognozowane dochody Gminy według ważniejszych źródeł w ramach poszczególnych działów klasyfikacji budżetowej , b) wydatki budżetu gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem: - wydatków bieżących, w tym w szczególności: wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń , dotacji , wydatków na obsługę długu gminy , wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę , - wydatków majątkowych; c) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej; d) wydatki związane z wieloletnimi programami( planami) inwestycyjnymi z wyodrębnieniem wydatków na ich finansowanie oraz wydatki na projekty realizowane ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności; e) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, plany dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi realizowanych; f) plany przychodów i wydatków funduszy celowych; g) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych; h) dochody i wydatki związane z realizacja zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych i powierzonych gminie ustawami; i) dotacje; l) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów i porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, w budżecie jednostki samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych zadań ; ł) określenie dochodów z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych ; a także upoważnienia dla Wójta Gminy do : zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu, dokonywania zmian w budżecie w zakresie ustalonym przepisami art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych , zaciągania długu oraz spłat zobowiązań gminy, udzielania pożyczek do określonej wysokości, inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu . 2. Do projektu uchwały budżetowej dołącza się informację o stanie mienia komunalnego , zawierającą dane określone w art. 120 ustawy o finansach publicznych zawierającą: a)dane dotyczące przysługujących gminie praw własności; b)dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności: o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach , akcjach oraz o posiadaniu; c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt. 1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji; d)dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania; e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego. 3. Objaśnienia do projektu budżetu składają się z : charakterystyki opisowej projektu budżetu obejmującej : główne założenia do budżetu, źródła dochodów ,omówienie głównych kierunków wydatków , planów zadań inwestycyjnych. §4 - Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania , - Radzie Gminy Bobrowniki w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. 2. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej Wójt Gminy przedstawia Radzie Gminy przed uchwaleniem budżetu . 3. Termin określony w pkt. 1 może ulec przesunięciu wynikającemu ze zmian ustawowych. §5 W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy , Wójt Gminy przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych. Podległe jednostki przedkładają Wójtowi projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji określonych w pkt.1 niniejszego paragrafu, jednak nie później niż do dnia 22 grudnia. §6 Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przesyła projekt budżetu gminy z materiałami informacyjnymi do zaopiniowania Radnym. Komisja Budżetu w terminie 14 dni od daty złożenia przez Wójta Gminy projektu budżetu Przewodniczącemu Rady Gminy odbywa posiedzenie , na którym formułowana jest na piśmie opinia o projekcie budżetu , którą niezwłocznie przedstawia Wójtowi Gminy. Wójt Gminy po zapoznaniu się z opinią sporządza ostateczny projekt uchwały budżetowej i kieruje go do Rady Gminy w celu uchwalenia. Komisja Budżetu przedstawia Radzie Gminy opinię dotycząca projektu budżetu na sesji . §7 Przewodniczący Rady Gminy zwołuje sesję budżetową w terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca roku budżetowego. §8 Projekt budżetu na sesji Rady Gminy przedstawia Wójt Gminy. §9 Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej , jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie Gminy. Bez zgody Wójta Gminy Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenia niedoboru budżetu gminy. §10 §11 Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy. §12 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Przewodniczący Rady mgr Bogdan Brzozowski Rada Gminy Bobrowniki
1.Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego gminy , Wójt Gminy przedstawia:
Traci moc uchwała Nr X/69/2003 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 12 września 2003r. w sprawie procedury opracowywania i uchwalania budżetu gminy Bobrowniki.