Uchwała NR XXXIV/318/09
Rady Gminy Bobrowniki
z dnia 28 sierpnia 2009r.
w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Twardowice
Na podstawie art. 35 ust.1, 3 i art.40 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z roku 2001 Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami), po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami sołectwa Twardowice
Rada Gminy Bobrowniki
uchwala
§ 1
Statut Sołectwa Twardowice stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc Statut Sołectwa Twardowice uchwalony uchwałą Nr X/81/00 Rady Gminy
w Bobrownikach z dnia 14 maja 1999r. w sprawie statutów sołectw w Gminie Bobrowniki.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Przewodniczący Rady
mgr Bogdan Brzozowski
Załącznik
do uchwały nr XXXIV/318/09
Rady Gminy Bobrowniki
z dnia 28 sierpnia 2009r.
Statut
Sołectwa TWARDOWICE
I. Postanowienia ogólne
§ 1. Sołectwo Twardowice, zwane dalej „Sołectwem” jest terytorialną jednostką pomocniczą Gminy Bobrowniki w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z roku 2001, Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami).
§ 2.1. Sołectwo stanowią obszar oraz mieszkańcy wsi Twardowice.
2.2. Granice Sołectwa określone są na mapie stanowiącej załącznik do niniejszego Statutu.
§ 3. Rada Gminy tworzy, łączy, znosi oraz ustala nazwę i granice Sołectwa po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, lub z ich inicjatywy.
§ 4. Sołectwo działa zgodnie z przepisami prawa, a w szczególności :
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm. )
2) Statutu Gminy Bobrowniki,
3) niniejszego Statutu.
II. Zadania Sołectwa
§ 5.1. Zadaniem Sołectwa jest organizowanie życia społeczno-gospodarczego i wszystkie inne sprawy publiczne o znaczeniu miejscowym nie zastrzeżone ustawami oraz uchwałami Rady Gminy na rzecz innych podmiotów.
5.2. Zadania Sołectwa obejmują w szczególności:
1) dbałość o ład, porządek i bezpieczeństwo na terenie Sołectwa,
2) organizowanie i wspieranie inicjatyw w zakresie samopomocy mieszkańców oraz wspólnych przedsięwzięć związanych z kulturą, sportem, rekreacją, zdrowiem, oświatą mających na celu polepszenie warunków życia mieszkańców,
3) wspomaganie Gminy w realizacji jej zadań,
4) współpracę z instytucjami, organizacjami pozarządowymi i podmiotami gospodarczymi działającymi w Sołectwie,
5) wnioskowanie do Rady Gminy lub Wójta o rozpatrzenie i rozstrzygnięcie problemów istotnych dla Sołectwa.
III. Organizacja i zadania organów Sołectwa
§ 6.1. Organami Sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie, które jest organem uchwałodawczym,
2) Sołtys, który jest organem wykonawczym,
3) Rada Sołecka, która wspomaga działalność Sołtysa.
6.2. Zebranie Wiejskie może powoływać także komisje, określając zakres ich działania.
6.3. Sołtys pobiera dietę na zasadach i w wysokości określonej w odrębnej uchwale Rady Gminy.
6.4. Działalność Rady Sołeckiej ma charakter nieodpłatny.
§7.1. Zebranie Wiejskie tworzą mieszkańcy Sołectwa uprawnieni do głosowania w rozumieniu ordynacji wyborczej do rad gmin, zwani dalej „mieszkańcami”.
7.2. Zebranie Wiejskie jest zwoływane przez Sołtysa z własnej inicjatywy, z inicjatywy Rady Sołeckiej, na wniosek Wójta Gminy, Rady Gminy lub co najmniej 1/10 mieszkańców.
7.3. W przypadku niemożności zwołania Zebrania Wiejskiego przez Sołtysa, Zebranie zwołuje Wójt Gminy.
7.4 Zebranie Wiejskie powinno być zwołane w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.
7.5. Zebranie Wiejskie zwołuje się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
7.6. Organ zwołujący Zebranie Wiejskie podaje termin, miejsce i proponowany porządek obrad do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty w Sołectwie, co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania,
7.7. Porządek Zebrania Wiejskiego powinien obejmować między innymi:
- odczytanie protokołu z poprzedniego Zebrania,
- dyskusję.
§ 8.1 Zebranie Wiejskie jest ważne , gdy mieszkańcy zostali o nim prawidłowo zawiadomieni zgodnie z wymogami Statutu i wzięło w nim udział nie mniej niż 10% uprawnionych.
8.2. O ile w pierwszym terminie Zebranie Wiejskie nie uzyska wymaganego kworum, drugie Zebranie Wiejskie jest ważne bez względu na ilość uczestniczących mieszkańców.
8.3. Termin drugiego Zebrania Wiejskiego oraz wymaganego w nim kworum podaje się do publicznej wiadomości.
§ 9.1. Obradom Zebrania Wiejskiego przewodniczy Sołtys. Zebranie Wiejskie może wybrać innego Przewodniczącego Zebrania.
9.2. Obrady Zebrania Wiejskiego są protokołowane.
9.3. Zebranie Wiejskie podejmuje decyzje w formie uchwał.
9.4. Protokół i uchwały podpisuje przewodniczący Zebrania i protokolant.
9.5. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
9.6. Sołtys przekazuje uchwały i kopię protokołu Zebrania Wiejskiego Wójtowi Gminy w terminie 7 dni od dnia odbycia Zebrania.
§ 10.1. Uchwały Zebrania Wiejskiego sprzeczne z prawem, statutem gminy , statutem sołectwa są nieważne.
10.2. Nieważność uchwał Zebrania Wiejskiego stwierdza Rada Gminy i powiadamia o tym Sołectwo.
§ 11. Do wyłącznej właściwości Zebrania Wiejskiego należy:
1) wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz odwoływanie tych organów,
2) wnioskowanie do Rady Gminy o przekazanie mienia komunalnego do korzystania i zarządzania,
3) wskazywanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w ramach środków funduszu sołeckiego wyodrębnionego w budżecie przez Radę Gminy,
4)stanowienie lub opiniowanie w innych sprawach dotyczących Sołectwa w ramach przepisów ustawowych.
§ 12.1. Do zadań Sołtysa należy:
1) zwoływanie Zebrań Wiejskich,
2) zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej i przewodniczenie jej obradom,
3) podejmowanie działań do których został zobowiązany uchwałami Zebrania Wiejskiego,
uchwałami Rady Gminy lub poleceniami Wójta Gminy,
4)organizowanie i koordynowanie wspólnych przedsięwzięć w Sołectwie,
5) wykonywanie czynności związanych z zarządzaniem przekazanym Sołectwu mieniem komunalnym,
6) informowanie mieszkańców Sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty o uchwałach podejmowanych przez Radę Sołecką oraz o innych istotnych sprawach dotyczących Gminy i Sołectwa,
7) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz,
8) wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań zakresu administracji publicznej,
9) prowadzenie dokumentacji dotyczącej Sołectwa,
10) składanie do Wójta Gminy wniosku uchwalonego przez Zebranie Wiejskie w sprawie funduszu sołeckiego.
12.2. Sołtys przedstawia informację z realizacji swoich zadań raz do roku na Zebraniu Wiejskim.
§ 13.1. Do zadań Rady Sołeckiej należy współdziałanie i wspomaganie działalności Sołtysa, w szczególności przy:
1) organizacji Zebrań Wiejskich,
2) przygotowywaniu projektów uchwał, wniosków i opinii w sprawach należących do kompetencji Zebrania Wiejskiego, w tym projektu wniosku o przyznanie funduszu sołeckiego,
3) wykonywaniu uchwał Zebrania Wiejskiego,
4) organizowaniu wspólnych przedsięwzięć w Sołectwie.
13.2. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwoływane są w miarę potrzeb, nie rzadziej jak raz na kwartał.
13.3. Na posiedzenia Rady Sołeckiej zapraszani są Radni z terenu Sołectwa.
13.4. Na posiedzenia Rady Sołeckiej mogą być zapraszani mieszkańcy, przedstawiciele instytucji, organizacji pozarządowych, podmiotów gospodarczych stosownie do tematyki rozpatrywanych spraw na posiedzeniu.
IV. Zasady i tryb wyborów organów Sołectwa
§ 14.1. Sołtys i Rada Sołecka wybierani są na kadencję.
14.2. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa cztery lata licząc od dnia wyborów.
14.3. Sołtys i Rada Sołecka pełnią swoje obowiązki do dnia wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej na nową kadencję.
14.4. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Rada Gminy odrębną uchwałą, nie później niż na 30 dni przed upływem ich kadencji.
14.5. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadzane są w terminie i miejscu określonym zarządzeniem Wójta Gminy.
14.6. Zebranie wyborcze powinno się odbyć w terminie miesięcznym od zakończenia kadencji.
14.7. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej prowadzi do czasu wyboru przewodniczącego zebrania Sołtys poprzedniej kadencji.
15.1. Sołtysem lub członkiem Rady Sołeckiej może być mieszkaniec Sołectwa, (zgodnie z § 7 Statutu Sołectwa ).
15.2. Sołtys oraz Rada Sołecka wybierani są oddzielnie w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez mieszkańców Sołectwa, (zgodnie z § 7 Statutu Sołectwa).
15.3. Skład liczbowy Rady Sołeckiej ustala Zebranie Wiejskie.
15.4. W pierwszej kolejności przeprowadza się wybory Sołtysa, a następnie wybory Rady Sołeckiej.
§ 16.1. Dla dokonania ważności wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej na Zebraniu Wiejskim wymagana jest obecność co najmniej 1/10 mieszkańców sołectwa.
16.2. Liczbę mieszkańców Sołectwa uprawnionych do głosowania ustala Wójt Gminy na podstawie danych wynikających z prowadzonej przez Urząd Gminy ewidencji ludności.
16.3. Spis mieszkańców uprawnionych do głosowania przygotowuje Wójt Gminy.
16.4. Uprawnieni do głosowania uczestnicy Zebrania Wiejskiego potwierdzają swoją obecność przez złożenie podpisu w odpowiedniej rubryce na spisie, o którym mowa wyżej.
16.5. Uczestnik Zebrania Wiejskiego, który nie został umieszczony w spisie, może być do niego dopisany po przedłożeniu dokumentu potwierdzającego posiadanie czynnego prawa wyborczego w rozumieniu ordynacji do rad gmin.
16.6. Wymagane na Zebraniu Wiejskim kworum ustala się na podstawie ilości złożonych podpisów w spisie.
16.7. W razie braku na Zebraniu Wiejskim wymaganego kworum zastosowanie mają przepisy § 8.2 i 8.3 Statutu Sołectwa.
§ 17.1 Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna wyłoniona spośród uprawnionych uczestników Zebrania Wiejskiego w liczbie co najmniej 3 osób.
17.2. Członkiem komisji skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca na Sołtysa lub do Rady Sołeckiej.
17.3. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:
1) przyjęcie i rejestracja zgłoszeń kandydatów,
2) przygotowanie i przeprowadzenie tajnego głosowania,
3) ustalenie wyników wyborów i ich ogłoszenie,
4) sporządzenie protokołu głosowania.
17.4 Protokół z głosowania powinien zawierać:
1) skład komisji skrutacyjnej,
2) ilość osób biorących udział w głosowaniu,
3) ilość zgłoszonych kandydatów,
4) imiona i nazwiska zgłoszonych kandydatów,
5) ilość głosów oddanych, w tym ważnych i nieważnych,
6) ilość głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów,
7) wskazanie kandydata lub kandydatów, którzy zostali wybrani,
8) podpisy wszystkich członków komisji skrutacyjnej.
17.5. Protokół komisji skrutacyjnej wraz z kartami do głosowania Przewodniczący komisji skrutacyjnej przekazuje Przewodniczącemu Zebrania Wiejskiego bezpośrednio po ogłoszeniu wyników głosowania.
17.6. Dokumenty z przeprowadzonych wyborów Przewodniczący Zebrania przekazuje Wójtowi Gminy wraz z kopią protokołu z Zebrania Wiejskiego w terminie 7 dni od dnia odbycia Zebrania.
§ 18.1. Kandydat na Sołtysa lub do Rady Sołeckiej musi być obecny na Zebraniu i wyrazić ustną zgodę na kandydowanie.
18.2. Na karcie do głosowania wpisuje się nazwiska kandydatów w kolejności alfabetycznej.
18.3. Karty do głosowania opatruje się pieczęcią Rady Gminy.
18.4. Wyboru dokonuje się poprzez postawienie znaku „X” z prawej strony nazwiska kandydata.
18.5. Kartą nieważną jest karta, na której postawiono więcej znaków „X” niż ilość wybieranych osób oraz karta, na której nie postawiono znaku „X”.
§ 19.1. Za wybranego na Sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą ilość ważnie oddanych głosów nie mniejszą jednak niż 50%+1 ważnie oddanych głosów.
19.2. O ile żaden z kandydatów nie uzyska wymaganej większości głosów wybory się powtarza umieszczając na karcie do głosowania dwóch kandydatów, którzy otrzymali najwyższą ilość głosów.
19.3 W przypadku, gdy kandydaci na Sołtysa otrzymali równą ilość głosów przystępuje się do następnej tury głosowania. Głosowanie powtarza się, aż jeden z kandydatów uzyska wymaganą większość głosów.
§ 20.1. Za wybranych do Rady Sołeckiej uważa się kandydatów, którzy otrzymali kolejno największą ilość ważnie oddanych głosów.
20.2. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów do Rady Sołeckiej otrzymało tę samą ilość głosów a ilość tych kandydatów powoduje przekroczenie liczby członków ustaloną przez Zebranie Wiejskie wówczas wyboru spośród tych kandydatów dokonuje się drogą losowania.
§ 21.1. Mandat Sołtysa i Rady Sołeckiej wygasa w przypadku:
1) śmierci,
2) zrzeczenia się,
3) utraty prawa wybieralności,
4) odwołania przed upływem kadencji.
21.2.W przypadku wygaśnięcia mandatu Sołtysa a także wygaśnięcia mandatu co najmniej 1/3 członków Rady Sołeckiej Rada Gminy zarządza wybory uzupełniające.
21.3. Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w niniejszym Statucie.
§ 22.1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą być odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia Statutu i uchwały Zebrania, działają na szkodę Sołectwa lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
22.2.Odwołanie Sołtysa, Rady Sołeckiej oraz poszczególnych jej członków może nastąpić przed upływem kadencji na podstawie uchwały Zebrania Wiejskiego, w którym uczestniczy nie mniej niż 10% mieszkańców uprawnionych do głosowania. Uchwała winna być podjęta bezwzględną większością głosów.
V. Zakres zadań przekazywanych Sołectwu przez Gminę oraz sposób ich realizacji
§ 23.1. Sołectwu na jego wniosek może być przekazane mienie komunalne do korzystania i zarządzania.
23.2. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego przekazanego przez Gminę i rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym odrębną uchwałą Rady Gminy.
23.3 Sołectwo może przeznaczać dochody z zarządzania przekazanym mieniem komunalnym na zadania wymienione w § 5 niniejszego Statutu.
23.4 Dochody i wydatki dotyczące przekazanego mienia komunalnego prowadzone są w ramach budżetu Gminy na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
23.5. Obsługę finansową sołectwa zapewnia Urząd Gminy.
VI. Zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów Sołectwa
§ 24. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
§ 25.1.Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawują:
1) Rada Gminy za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej,
2) Wójt Gminy.
25.2. Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Sołectwa oraz uczestniczenia w posiedzeniach ich organów.
25.3 Do wykonywania czynności kontrolnych organy nadzoru mogą upoważniać swych przedstawicieli.
VII. Postanowienia końcowe
§ 26. Interpretacje Statutu przeprowadza Rada Gminy.
§ 27. Zmiany w Statucie dokonywane są w trybie jego nadania.
§ 28. Statut wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.