Uchwała Nr  XXXIX/303/06

Rady Gminy Bobrowniki

z dnia 29 września 2006 r.

 

w sprawie:  trybu prac i  procedury uchwalania budżetu gminy Bobrowniki oraz

                    rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych

                    towarzyszących projektowi budżetu.

 

                 Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r.  o samorządzie gminnym( tekst jednolity - Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 66    ust. 1 i 2, art. 179-185  ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych   (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)

 

Rada Gminy Bobrowniki

u c h w a l a:

 

§ 1. 

Ustalić tryb prac oraz procedurę uchwalania budżetu:

 

Projekt uchwały  budżetowej na każdy rok budżetowy opracowywany jest przez Wójta Gminy na podstawie obowiązujących przepisów prawnych z zakresu spraw budżetowych i podatkowych oraz funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego,  z uwzględnieniem:

 

 a) zadań finansowych z budżetu gminy oraz realizowanych przez jednostki

     organizacyjne gminy wraz z przewidywanymi zmianami;

      b) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku

  poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących              

  w życie z dniem  1 stycznia roku budżetowego;

      c) przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego

rok budżetowy w jednostkach powiązanych z budżetem gminy wraz                        

z przewidywanymi zmianami;

      d) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy

   wraz z  uwzględnieniem zmian wchodzących  w życie z dniem

   1 stycznia roku budżetowego;

      e) założeń do wieloletniego programu inwestycyjnego gminy wynikającego

          z Uchwały Rady Gminy w sprawie wieloletniego planu inwestycyjnego wraz

          ze zmianami;

      f)  prognoz przedstawionych przez Ministerstwo Finansów, Urzędy Skarbowe;

     g)  wytycznych Wójta Gminy dla jednostek organizacyjnych gminy oraz referatów

     Urzędu Gminy w sprawie określenia propozycji do projektu budżetu gminy.

 

§ 2.

Tryb opracowywania i składania materiałów  do projektu budżetu gminy:

 

1.     Radni i reprezentacje sołectw mogą składać własne propozycje

                      do projektu budżetu do dnia 15 września roku poprzedzającego

                      rok budżetowy.

2.     Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, zakładu budżetowego oraz Kierownicy Referatów  Urzędu Gminy a także instytucje kultury   z uwzględnieniem wytycznych określonych   § 1 opracowują    i przedkładają Skarbnikowi Gminy   w terminie do 15 października plany rzeczowe i finansowe  zadań wraz  z niezbędnymi materiałami kalkulacyjnymi. Propozycje do projektu budżetu przedkładane są   w zakresie planowanych dochodów i wydatków, dochodów własnych   i przychodów  i wydatków zakładów budżetowych.

3.     Propozycje złożone  przez osoby wymienione w ppkt. 1  i 2 ,  obliczone kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej, samorządowej i subwencji z budżetu państwa stanowią materiał kalkulacyjny dla Skarbnika Gminy do przygotowania zbiorczego zestawienia proponowanych dochodów i wydatków do projektu budżetu gminy w terminie do 30 października.

4.     W terminie  do 30 października Kierownik Referatu Mienia Komunalnego przygotowuje informację o stanie mienia komunalnego gminy.

5.     Wójt Gminy dokonuje analizy materiału określonego w pkt. 3 i 4 oraz określa  końcowy kształt projektu uchwały budżetowej gminy oraz wydaje zarządzenie w sprawie projektu  uchwały budżetowej.

 

 

§ 3

1. Projekt budżetu opracowywany jest w formie projektu uchwały budżetowej oraz załączników do tej uchwały, z uwzględnieniem danych określonych   w art. 184 ustawy o finansach publicznych i obejmuje:

 

 a) prognozowane dochody Gminy według źródeł i działów klasyfikacji budżetowej

       b) wydatki budżetu gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków        

 z wyodrębnieniem:

 - wydatków bieżących, w tym w szczególności:

-      wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

-      dotacji,

-      wydatków na obsługę długu gminy,

-      wydatków  przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,

 

- wydatków majątkowych;

c) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej;

d) przychody i rozchody budżetu gminy

e) wydatki na wieloletnie plany inwestycyjne (programy), przyjęte przez Radę Gminy 

f) wydatki na programy realizowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi

g) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych dochodów własnych jednostek budżetowych  i wydatków nimi realizowanych;

h) plany przychodów i wydatków funduszy celowych;

i) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;

j) zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji zakładów budżetowych ;

k) limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na:

- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu,

- finansowanie planowanego deficytu budżetu,

- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;

l) dochody i wydatki związane z realizacja zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych i powierzonych gminie ustawami;

ł) dotacje związane z realizacją zadań gminy ( inne niż określone w lit. i , lit. j);

m) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych            w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,         

n) określenie dochodów z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki        i rozwiązywania problemów alkoholowych;

 o) upoważnienia dla Wójta Gminy do :

-       zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego  w ciągu roku budżetowego deficytu,

-      dokonywania zmian w budżecie  w zakresie ustalonym przepisami   art. 188 ust. 2 ustawy  o finansach publicznych ,

-      zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz programy realizowane ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi

-      zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym;

-      lokowania czasowo wolnych środków budżetowych na rachunkach        w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu,

-      udzielania poręczeń i gwarancji;

-      samodzielnego zaciągania zobowiązań jednorazowo do określonej kwoty.

 

2.  Do projektu uchwały budżetowej dołącza się informację o stanie mienia komunalnego , zawierającą dane określone w art. 180 ustawy o finansach publicznych zawierającą:

 

a)dane dotyczące przysługujących gminie praw własności;

b)dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym                        w szczególności: o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach  w spółkach,  akcjach oraz                    o posiadaniu;

c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt. 1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji;

d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz  wykonywania posiadania;

e) inne dane i  informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

3.  Do projektu uchwały budżetowej dołącza się prognozę kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającą z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.

 

4. Objaśnienia do projektu budżetu składają się z:

charakterystyki opisowej projektu budżetu obejmującej: główne założenia do budżetu, źródła dochodów, omówienie głównych kierunków wydatków, planów  zadań inwestycyjnych.

 

§ 4

1.Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego gminy  oraz  prognozę kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającą z planowanych i zaciągniętych zobowiązań, Wójt Gminy przedstawia:

-   Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania,

-   Radzie Gminy Bobrowniki

w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

 

2. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej  Wójt Gminy przedstawia Radzie Gminy przed uchwaleniem budżetu.

 

3. Termin określony w pkt 1 może ulec przesunięciu wynikającemu ze zmian ustawowych.

 

 

§ 5

1. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy , Wójt Gminy przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.

2. Podległe jednostki przedkładają Wójtowi projekty planów finansowych   w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji określonych w pkt.1 niniejszego paragrafu, jednak nie później niż do  dnia 22 grudnia.

 

 

§ 6

1.Projekt uchwały budżetowej rozpatrują i opiniują Komisje Rady Gminy.

2.Komisje Rady Gminy przedkładają  Wójtowi Gminy w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu opinie dotyczące projektu uchwały budżetowej.

3.Wójt Gminy po zapoznaniu się z opiniami udziela w terminie 10 dni wyjaśnień oraz wnosi ewentualną poprawkę do projektu uchwały budżetowej.

4.Komisja Budżetu przedstawia  Radzie  Gminy opinię dotycząca  projektu  uchwały budżetowej.

 

 

§ 7

Przewodniczący Rady Gminy zwołuje sesję w terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach  nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

 

§ 8

Projekt uchwały budżetowej na sesji Rady Gminy przedstawia Wójt Gminy.

 

 

§ 9

1.Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej , jednak nie później niż do         31 marca roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie Gminy.

2.Bez zgody Wójta Gminy Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenia deficytu budżetu gminy.

 

 

§ 10

Traci moc uchwała Nr XXX/217/2005 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 30 września 2005r. w sprawie trybu prac i  procedury opracowywania i uchwalania budżetu gminy Bobrowniki.

 

§ 11

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§ 12

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady

mgr Bogdan Brzozowski