XXXIX/303/06
Rady Gminy Bobrowniki
z dnia 29 września 2006 r.
w sprawie: trybu prac i procedury uchwalania budżetu gminy Bobrowniki oraz
rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym( tekst jednolity - Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 66 ust. 1 i 2, art. 179-185 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)
Rada Gminy Bobrowniki
u c h w a l a:
§ 1.
Ustalić tryb prac oraz procedurę uchwalania budżetu:
Projekt uchwały budżetowej na każdy rok budżetowy opracowywany jest przez Wójta Gminy na podstawie obowiązujących przepisów prawnych z zakresu spraw budżetowych i podatkowych oraz funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem:
a) zadań finansowych z budżetu gminy oraz realizowanych przez jednostki
organizacyjne gminy wraz z przewidywanymi zmianami;
b) stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku
poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących
w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego;
c) przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego
rok budżetowy w jednostkach powiązanych z budżetem gminy wraz
z przewidywanymi zmianami;
d) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy
wraz z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem
1 stycznia roku budżetowego;
e) założeń do wieloletniego programu inwestycyjnego gminy wynikającego
z Uchwały Rady Gminy w sprawie wieloletniego planu inwestycyjnego wraz
ze zmianami;
f) prognoz przedstawionych przez Ministerstwo Finansów, Urzędy Skarbowe;
g) wytycznych Wójta Gminy dla jednostek organizacyjnych gminy oraz referatów
Urzędu Gminy w sprawie określenia propozycji do projektu budżetu gminy.
§ 2.
Tryb opracowywania i składania materiałów do projektu budżetu gminy:
1. Radni i reprezentacje sołectw mogą składać własne propozycje
do projektu budżetu do dnia 15 września roku poprzedzającego
rok budżetowy.
2. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, zakładu budżetowego oraz Kierownicy Referatów Urzędu Gminy a także instytucje kultury z uwzględnieniem wytycznych określonych § 1 opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy w terminie do 15 października plany rzeczowe i finansowe zadań wraz z niezbędnymi materiałami kalkulacyjnymi. Propozycje do projektu budżetu przedkładane są w zakresie planowanych dochodów i wydatków, dochodów własnych i przychodów i wydatków zakładów budżetowych.
3. Propozycje złożone przez osoby wymienione w ppkt. 1 i 2 , obliczone kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej, samorządowej i subwencji z budżetu państwa stanowią materiał kalkulacyjny dla Skarbnika Gminy do przygotowania zbiorczego zestawienia proponowanych dochodów i wydatków do projektu budżetu gminy w terminie do 30 października.
4. W terminie do 30 października Kierownik Referatu Mienia Komunalnego przygotowuje informację o stanie mienia komunalnego gminy.
5. Wójt Gminy dokonuje analizy materiału określonego w pkt. 3 i 4 oraz określa końcowy kształt projektu uchwały budżetowej gminy oraz wydaje zarządzenie w sprawie projektu uchwały budżetowej.
§ 3
1. Projekt budżetu opracowywany jest w formie projektu uchwały budżetowej oraz załączników do tej uchwały, z uwzględnieniem danych określonych w art. 184 ustawy o finansach publicznych i obejmuje:
a) prognozowane dochody Gminy według źródeł i działów klasyfikacji budżetowej
b) wydatki budżetu gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji wydatków
z wyodrębnieniem:
- wydatków bieżących, w tym w szczególności:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu gminy,
- wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,
- wydatków majątkowych;
c) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej;
d) przychody i rozchody budżetu gminy
e) wydatki na wieloletnie plany inwestycyjne (programy), przyjęte przez Radę Gminy
f) wydatki na programy realizowane ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi
g) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi realizowanych;
h) plany przychodów i wydatków funduszy celowych;
i) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;
j) zakres i kwoty dotacji celowych na finansowanie kosztów realizacji inwestycji zakładów budżetowych ;
k) limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na:
- pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu,
- finansowanie planowanego deficytu budżetu,
- spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów;
l) dochody i wydatki związane z realizacja zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych i powierzonych gminie ustawami;
ł) dotacje związane z realizacją zadań gminy ( inne niż określone w lit. i , lit. j);
m) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
n) określenie dochodów z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
o) upoważnienia dla Wójta Gminy do :
- zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu,
- dokonywania zmian w budżecie w zakresie ustalonym przepisami art. 188 ust. 2 ustawy o finansach publicznych ,
- zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne oraz programy realizowane ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi
- zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym;
- lokowania czasowo wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu,
- udzielania poręczeń i gwarancji;
- samodzielnego zaciągania zobowiązań jednorazowo do określonej kwoty.
2. Do projektu uchwały budżetowej dołącza się informację o stanie mienia komunalnego , zawierającą dane określone w art. 180 ustawy o finansach publicznych zawierającą:
a)dane dotyczące przysługujących gminie praw własności;
b)dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności: o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu;
c) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt. 1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji;
d) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz wykonywania posiadania;
e) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
3. Do projektu uchwały budżetowej dołącza się prognozę kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającą z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.
4. Objaśnienia do projektu budżetu składają się z:
charakterystyki opisowej projektu budżetu obejmującej: główne założenia do budżetu, źródła dochodów, omówienie głównych kierunków wydatków, planów zadań inwestycyjnych.
§ 4
1.Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego gminy oraz prognozę kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającą z planowanych i zaciągniętych zobowiązań, Wójt Gminy przedstawia:
- Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania,
- Radzie Gminy Bobrowniki
w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej Wójt Gminy przedstawia Radzie Gminy przed uchwaleniem budżetu.
3. Termin określony w pkt 1 może ulec przesunięciu wynikającemu ze zmian ustawowych.
§ 5
1. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Gminy , Wójt Gminy przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
2. Podległe jednostki przedkładają Wójtowi projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji określonych w pkt.1 niniejszego paragrafu, jednak nie później niż do dnia 22 grudnia.
§ 6
1.Projekt uchwały budżetowej rozpatrują i opiniują Komisje Rady Gminy.
2.Komisje Rady Gminy przedkładają Wójtowi Gminy w terminie 14 dni od dnia otrzymania projektu opinie dotyczące projektu uchwały budżetowej.
3.Wójt Gminy po zapoznaniu się z opiniami udziela w terminie 10 dni wyjaśnień oraz wnosi ewentualną poprawkę do projektu uchwały budżetowej.
4.Komisja Budżetu przedstawia Radzie Gminy opinię dotycząca projektu uchwały budżetowej.
§ 7
Przewodniczący Rady Gminy zwołuje sesję w terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu do końca roku poprzedzającego rok budżetowy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
§ 8
Projekt uchwały budżetowej na sesji Rady Gminy przedstawia Wójt Gminy.
§ 9
1.Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej , jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie Gminy.
2.Bez zgody Wójta Gminy Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenia deficytu budżetu gminy.
§ 10
Traci moc uchwała Nr XXX/217/2005 Rady Gminy Bobrowniki z dnia 30 września 2005r. w sprawie trybu prac i procedury opracowywania i uchwalania budżetu gminy Bobrowniki.
§ 11
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 12
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
mgr Bogdan Brzozowski